Fundusz Sołecki
I. W celu skorzystania z funduszu sołeckiego należy:
- Zwołać zebranie wiejskie na którym zostanie podjęta uchwała w sprawie przyjęcia wniosku o przyznanie środków z funduszu sołeckiego. Wniosek może być zgłoszony przez sołtysa, radę sołecką lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa.
- Wniosek powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa, wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem.
- Podjąć uchwałę zebrania wiejskiego w sprawie przyjęcia wniosku.
- Przedstawić uchwalony wniosek Burmistrzowi w terminie do dnia 30 września wraz z uchwałą zebrania wiejskiego w sprawie przyjęcia wniosku, sporządzonym protokołem z zebrania oraz listą obecności uczestników.
II. Przeznaczenie funduszu sołeckiego:
Pieniądze z funduszu sołeckiego można między innymi przeznaczyć na realizację zadań własnych gminy, które będą służyły poprawie życia mieszkańców danego sołectwa, a także usuwania skutków klęsk żywiołowych. Jeżeli mieszkańcy danej wsi uznają, że warto np.:
— zbudować lub wyremontować plac zabaw dla dzieci,
— zakupić wyposażenie do świetlicy wiejskiej,
— zadbać o porządek we wsi (np. likwidacja dzikich wysypisk śmieci),
— wyremontować wiatę przystankową,
— lub wykonać inne prace, które zaspokajają zbiorowe potrzeby wspólnoty, to na ten cel mogą przeznaczyć te pieniądze.
- Brak cech zadania publicznego bezwarunkowo uniemożliwia sfinansowanie wniosku.
- Jeżeli mieszkańcy sołectwa zdecydują, to mogą wspomóc wykonanie konkretnych zadań poprzez własną pracę (społeczną).
- Sołectwa mogą realizować wspólne przedsięwzięcia. Każde z sołectw zmierzających wspólnie realizować przedsięwzięcie odrębnie uchwala wniosek, z tym że wniosek powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze danego sołectwa lub innego sołectwa.
- W trakcie roku budżetowego, jednakże nie wcześniej niż po uchwaleniu budżetu gminy na dany rok i nie później niż do 31 października danego roku budżetowego, sołectwo może złożyć do Burmistrza wniosek o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu przewidzianych do realizacji w ramach funduszu według opisu wyżej. Wniosek nie może prowadzić do przekroczenia środków przyznanych pierwotnie w uchwale budżetowej. Wniosek złożony po 31 października podlega odrzuceniu.
III. Procedura przyznania funduszu sołeckiego:
- Kolejnym etapem procedury jest sprawdzenie i ocena przez Burmistrza czy sołectwo prawidłowo uchwaliło i sporządziło wniosek.
- Burmistrz w terminie 7 dni od dnia otrzymania odrzuca wniosek, jednocześnie informując o tym Sołtysa jeżeli:
2.1. z inicjatywą uchwalonego wniosku zebrania wiejskiego wystąpiły inne osoby niż sołtys, rada sołecka lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców,
2.2. wniosek nie zawiera wskazania przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa, wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem,
2.3. uchwalony wniosek wraz z uchwałą zebrania wiejskiego w sprawie przyjęcia wniosku, sporządzonym protokołem z zebrania oraz listą obecności uczestników, zostanie przedstawiony Burmistrzowi po dniu 30 września.
- Sołtys może w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odrzuceniu wniosku przez Burmistrza może podtrzymać wniosek niespełniający warunków (opisanych w ust. 2 ppkt. 2.1-2.3), kierując go do Rady Miejskiej w Białej Piskiej za pośrednictwem Burmistrza lub zwołać zebranie wiejskie i ponownie poprawnie uchwalić wniosek, który nie spełniał warunków opisanych w ust. 2 ppkt. 2.1-2.2.
- Burmistrz odrzuca ponownie uchwalony wniosek zebrania wiejskiego jeżeli nie spełnia warunków określonych w ust. 2 ppkt. 2.1-2.3.
Sołtys, może w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odrzuceniu ponownego wniosku, skierować go Rady Miejskiej w Białej Piskiej za pośrednictwem Burmistrza.
5. W przypadku podtrzymania przez Sołtysa wniosku opisanego w ust. 3 lub ust. 4, Rada Miejska rozpatruje ten wniosek w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Rada Miejska odrzuca wniosek niespełniający warunków określonych w ust. 2 ppkt. 2.1-2.3 lub podtrzymany po terminie 7 dni. Burmistrz związany jest rozstrzygnięciem Rady Miejskiej.
6. Uchwalając budżet, Rada Miejska odrzuca wniosek sołectwa, w przypadku gdy zamierzone przedsięwzięcia nie spełniają wymogów:
- środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które zgłoszone we wniosku nie są zadaniami własnymi gminy, nie służą poprawie warunków życia mieszkańców,
- nie są przeznaczone na pokrycie wydatków na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej w rozumieniu ustawy z dnia 18 kwietnia 2002r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. Nr 62, poz.558 ze zm.).
IV. Realizacja funduszu sołeckiego:
- Fundusz sołecki jest częścią budżetu gminy, dlatego to Burmistrz dysponuje pieniędzmi funduszu sołeckiego. Urząd uruchomi pieniądze i zakupi towary lub usługi ujęte we wniosku.
- Pieniądze przyznawane są na dany rok i można je wydać tylko w danym roku. Pieniędzy tych nie można wydać w następnym roku budżetowym.
Uprzejmie informuję, jeżeli dane sołectwo zdecyduje się na utworzenie funduszu sołeckiego - sołtys w terminie do dnia 30 września składa uchwalony wniosek z:
- uchwałą zebrania w sprawie uchwalenia wniosku,
- protokołem z zebrania wiejskiego,
- listę obecności uczestników,
w Urzędzie Miejskim w Białej Piskiej pokój nr 16 (sekretariat).
Przed przystąpieniem do opracowania wniosku uprzejmie proszę o zapoznania się z ustawą z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r., poz. 301 ze zm.).