Podniesienie wiedzy i kompetencji Sołtysów i Rad Sołeckich we wdrożeniu i skutecznym wykorzystaniu funduszu sołeckiego było głównym tematem pierwszego Forum Sołtysów, zainicjowanego przez Beatę Sokołowską - burmistrz Białej Piskiej.
Na spotkaniu Burmistrz Białej Piskiej z pracownikami przypomnieli m.in. kwestie formalne takie, jak ostateczny termin składania wniosku na fundusz sołeckich, który upływa 30 września 2019 r. i wymagane załączniki, by dokument był kompletny: wniosek, lista obecności, protokół i uchwała z zebrania wiejskiego.
Na podstawie wcześniej składanych wniosków wytłumaczyli sprawy merytoryczne i wskazali najczęstsze błędy, które pojawiały się we wnioskach: brak określenia konkretnego zadania, brak jego uzasadnienia, niezgodność zadania z zadaniami własnymi gminy wynikającymi z ustawy o samorządzie gminnym, przekroczenie kwoty przyznanej w ramach funduszu sołeckiego lub złożenie wniosku po wyznaczonym terminie, o których sołtysi powinni pamiętać.
Burmistrz Białej Piskiej wychodząc z inicjatywą zaproponowała, by wszelkie pomysły na zrealizowanie funduszu sołeckiego poparte były konsultacjami z pracownikami odpowiednich referatów Urzędu Miejskiego w Białej Piskiej. Ułatwi to organizację realizacji zadania, pominięcie ewentualnych błędów z zakresem doboru materiału, usług oraz ułatwi sporządzenie pracownikom harmonogramu prac związanego już z realizacją zadań.
Forum Sołtysów zyskało poparcie i ustalono, że będzie stałą formą kontaktu z Sołtysami i Radami Sołeckimi.